تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/11/11 - 07:52
کد خبر: 422682

در گفتگو با فعالین بین‌الملل بسیج دانشجویی مطرح شد؛

مرادی: ائتلاف سعودی قبل از ترک آمریکا از منطقه به جنگ پایان دهد/ محمدی: سرمایه گذاری در امارات احساس ناامنی دارند

مرادی: ائتلاف سعودی قبل از ترک آمریکا از منطقه به جنگ پایان دهد/ محمدی: سرمایه گذاری در امارات احساس ناامنی دارند

حملات چند روز اخیر موجب می‌شود سرمایه گذاری در تمام حوزه ها احساس ناامنی داشته باشند و به فکر خارج کردن سرمایه از این کشور بیفتند و بخواهند هرچه سریعتر سرمایه های خود را خارج کنند که خود این امر موجب زیان جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی نفت محور امارات می‌شود چون عمده‌ی سرمایه گذاران در این کشور؛ سرمایه گذاران حوزه ی انرژی هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قریب به هشت سال از تجاوز نظامی به کشور یمن می‌گذرد. جنگ نابرابری که به گفته مقامات سازمان ملل بدترین فاجعه‌ انسانی حال حاضر جهان را رقم زده است. یک تراژدی با ابعاد و تبعات سیاسی، اجتماعی، نظامی، منطقه‌ای و جهانی که تا بدین جا افق روشنی برای توقف آن دیده نمی‌شود.

شاید اگر اوایل به بررسی این جنگ نابرابر می‌پرداختیم با جنگ یک طرفه رو به رو می‌شدیم ولی در حال حاضر می‌توان ورق برگردد. اقدامات اخیر یمنی ها که نشات گرفته از مقاومت هوشمندانه است حاوی این نکته مهم است. هدف آن است تا اقدامات اخیری اعم از تاثیر حملات موشکی یمنی ها بر روی کلیت جنگ؛ تاثیر این حملات بر روی روابط اقتصادی امارات با خاورمیانه؛ مذاکره احتمالی طرفین یمنی _ سعودی مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم.

مرادی: ائتلاف سعودی قبل از ترک آمریکا از منطقه به جنگ پایان دهند/ محمدی: سرمایه گذاری در امارات احساس ناامنی دارند

از این رو با تعدادی از فعالین دانشجویی هسته بین الملل بسیج دانشجویی سراسر کشور از جمله محمدرضا خیاط محبی، دبیر هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان اردبیل، علی مردای، دبیر هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان ایلام، دانیال محمدی، دبیر هسته‌ بین الملل بسیج دانشجویی استان اصفهان،  سید سجاد رازنهان، دبیر هسته‌ بین الملل بسیج دانشجویی استان مازندران پرداخته شد که در ادامه می خوانید:

محمدرضا خیاط محبی، دبیر هسته بین الملل استان اردبیل

عملیات دقیق رسانه‌ای انصار الله یمن

محبی در ابتدای سخنانش گفت: بعد از اینکه ارتش یمن با عملیات "طوفان یمن ۱ و ۲" فرودگاه‌های دبی و ابوظبی و  پالایشگاه مهم نفت "المصفح" متعلق به شرکت دولتی «ادنوک» و پایگاه هوایی الظفره، قرارگاه اساسی نیرو‌های آمریکایی در منطقه و یکی از بزرگ‌ترین پایگاه فعال هواپیما‌های تجسسی آمریکا در جهان، را هدف قرار داد، نیرو های تحت امر امارات داخل استان شبوه و مارب از مناطق اشغالی عقب نشینی کردند همچنین کشور های غربی و کشور هایی که به نوعی منافعشان در امارات تهدید می‌شود در حال فشار به امارات برای پایان جنگ هستند.

وی ادامه داد: از طرفی این را هم باید در نظر بگیریم که امارات طبق آمار یکی از امن ترین کشور های جهانه و آن ها هیچوقت خودشان را وارد جنگ مستقیم و طولانی مدت نخواهند کرد چون که صدمات وحشتناک و جبران ناپذیری بر روی اقتصاد امارات متحده بر جای خواهد گذاشت. در واقع آن ها از تجربه همسایه صعودی خودشون درس گرفتند ناگفته نماند که در خود امارات هم تعداد مخالفان  جنگ با یمن کم نیستند.

محبی در ادامه در رابطه با امارات یادآور شد: ماهیت اقتصادی امارات متحده بر اساس گردشگری و جذب سرمایه گزار خارجی و اقتصاد نفتی است، کشوری هم که دنبال سرمایه گذار خارجی هست باید از نظر امنیتی بسیار قوی عمل کند چون سرمایه گذار خارجی قاعدتاً به دنبال منافع شخصی خواهد بود و هیچگونه تعهد و ارقی نسبت به کشور مورد نظر ندارد و در نتیجه به محض اینکه احساس کند که منافعش با خطر مواجه می‌شود، سرمایه اش را  بر می‌دارد و به کشور دیگری می‌برد.

محبی تشریح کرد: امارات متحده هم از این قاعده مستثنی نیست و آن ها همیشه سعی کردند کشورشان را بهشتی برای سرمایه گزاری معرفی کنند و یکی از این اقدامات آن ها در این زمینه خرید پیشرفته ترین سامانه های پدافند هوایی غربی و شرقی می‌باشد. در واقع آن ها هم آخرین تکنولوژی غربی را در اختیار دارند و هم روسیه سامانه پیشرفته «پانتسیر» را به امارات فروخته و در این کشور مستقر کرده است اما هدف قرار گرفتن مراکز راهبردی امارات نشان داد که این سامانه ها نتوانسته اند عکس العملی در مقابل حملات کوبنده و دقیق رزمندگان یمنی از خود نشان بدهند.

مرادی: ائتلاف سعودی قبل از ترک آمریکا از منطقه به جنگ پایان دهند/ محمدی: سرمایه گذاری در امارات احساس ناامنی دارند

محبی اشاره ای به کار رسانه ای  انصار الله یمن کرد و گفت: کار رسانه ای دقیق و هوشمندانه انصار الله هم که دقیقا دست روی نقطه ضعف اماراتی ها گذاشت و مدام داخل فضای مجازی و رسانه ها عملیات روانی های گسترده علیه امارات انجام می‌داد و به سرمایه گذار ها این پیام را می‌داد که سرمایه هایشان را از امارات بیرون بکشند چون دیگر آنجا جای امنی نیست و در واقع یکی از عکس هایی که این روز ها داخل فضای مجازی دست به دست میشه عکس جوان یمنی در مقابل برج خلیفه هستش که به نوعی غیر مستقیم اشاره به هدف بعدی یمنی ها دارد. سخنگوی ارتش یمن هم در آخرین بیانیه اش هدف بعدی ارتش یمن را نمایشگاه جهانی اکسپو اعلام کرده که همین سخنرانی باعث شده این نمایشگاه زیر سایه سنگین نگرانی های کشورهای شرکت کننده برگزار بشود. البته باید گفت که یکی از اهداف مهم و تاثیر گذار برای شرکت امارات در جنگ یمن بدون تردید هدف اقتصادی بود. هدف اقتصادی آنها برای حضور در جنگ یمن این بود که امارتی ها خواهان حضور مستقیم در گذرگاه های دریایی از خلیج فارس تا دریای سرخ هستند و راه رسیدن به این خواسته هم تسلط به بخش جنوبی کشور یمن مانند تعز، لحج، عدن و علی الخصوص تنگه باب المندب می‌باشد و البته سعودی ها هم وضعیت مشابهی نسبت به این قضیه دارند با این تفاوت که آنها بیشتر در قسمت شمالی یمن متمرکز هستند تا به نوعی از تنگه هرمز بی نیاز شوند.

وی گفت: از طرفی دیگر باید این را در نظر داشته باشیم که کشور یمن که در عین ناباوری جزو فقیرترین کشور های دنیا است بدلیل جایگاه ژئوپلوتیک خودش به شدت ظرفیت این را دارد که از نظر اقتصادی جایگاه امارات را در منطقه بگیرد. اماراتی ها هم خودشان این را می‌دانند و از هر راهی برای تضعیف کشور یمن استفاده می‌کنند. نمونه بارز برای این مورد برمیگردد به طرح ساخت شهر «مدینه النور» که علی عبدالله صالح در سال ۲۰۰۶ مطرحش کرد: طبق این طرح قرار بود یک شهر و یک پل مهم میان یمن و جیبوتی بر روی دریای سرخ ساخته شود طبق این طرح گلوگاه های اقتصادی شاخ آفریقا با کشور های شبه جزیره عرب به یکدیگر مرتبط می‌شدند از طرفی مساحت «مدینه النور»  چند برابر مساحت «دبی» بود. این مسئله باعث می‌شود تا نقش محوری و مهم بندر دبی کمرنگ شده و یکی از مهمترین منابع درآمد اقتصادی امارات که همان بندر دبی باشد را با چالش جدی مواجه کند. اوضاع برای امارات تا چند وقت اخیر به خوبی جلو می رفت و آنها تا مقدار قابل توجهی هم به هدفشان رسیده بودند تا اینکه این حملات اخیر  معادلات امارتی ها را بهم زد.

دبیر هسته بین الملل استان اردبیل در پایان متذکر شد: ببینید ماهیت ائتلاف از همان بدو تشکیل زیر سوال بود. عربستانی که به از انقلاب اسلامی تبدیل به بزرگترین خریدار سلاح در منطقه شده بود حتی از اینکه به تنهایی وارد جنگ با یکی از بحران زده ترین کشور های جهان شود واهمه داشتند و بخاطر همین سعی در ایجاد ائتلاف برای جنگ با کشور یمن داشت. خب بعضی از کشور ها مثل پاکستان عملا از ورود به ایالات خودداری کردند و بعضی هم مثل سودان که در واقعه از نظر سیاسی به نوعی مستعمره عربستان حساب می‌شود و با اینکه مشکلات داخلی زیادی داشتند ولی با فشار عربستان وارد این جنگ شدند. در واقع پدر خوانده این به اصطلاح ائتلاف، سعودی ها هستند و اماراتی ها به نوعی نقش بازیگر مکمل را ایفا میکنند. الان اگر امارات از بازی خارج شود جنوب یمن به دست نیرو های انصار الله خواهد افتاد و ابتکار عمل با نیرو های یمنی خواهد بود که در این صورت عربستان محکوم به شکست خواهد بود و به احتمال زیاد چاره ای جز نشستن پای میز مذاکره نخواهد داشت.

علی مردای، دبیر هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان ایلام

ائتلاف سعودی قبل از ترک آمریکا از منطقه به جنگ پایان دهند

مردای در ابتدا چنین گفت: انسان کاری را انجام نمی دهد مگر اینکه نیازی از او برطرف شود لذا امروز که شاهد جنگ بین یمن و ائتلاف سعودی هستیم هر اتفاقی که در جنگ رخ می‌دهد ثمره ای را با خود دارد چه از جانب سعودی ها و چه از جانب یمنی ها اگر چه تفاوت بسیاری در هدف آنها هست اما هرکدام به دنبال آورده ای برای خود هستند. جنگ یمن و سعودی ها از جانب قدرت ها حمایت می‌شود؛ آمریکا و جبهه مقاومت. به نظر بنده آمریکایی ها تا امروز اگر در منطقه به راحتی هر کاری را می‌کردند این بود که تهدید مستقیمی را علیه مواضع خود در منطقه نمی‌دید.

وی ادامه داد: اما امروزکاملا شاهد اوضاع متفاوتی با گذشته هستیم چرا که همچون اتفاقاتی که در افغانستان و عراق رخ داد احتمالا در امارات و عربستان هم رخ می‌دهد و جبهه مقاومت هم در حال رشد و به قدرت رسیدن است و همین می تواند سرنوشت جنگ یمن را مشخص کند و باعث کناره گیری آمریکا از این نبرد شود چرا که آن ها حالا باید خطر را در امارات هم احساس کنند و همچون افغانستان و عراق تغییر تاکتیک دهند خوب واضح است با این شرایط ائتلاف سعودی هم بیش از پیش خود را می‌بازد و منزوی می شود لذا یا باید پیش از ترک آمریکا از آن جا جنگ را پایان دهد یا بعد از آن مجبور به عقب نشینی شود. که در هر دو صورت این جنگ به نفع مردم یمن و انصارالله به پایان می رسد؛ ان شاء الله.

مرادی: ائتلاف سعودی قبل از ترک آمریکا از منطقه به جنگ پایان دهند/ محمدی: سرمایه گذاری در امارات احساس ناامنی دارند

این فعال دانشجویی در رابطه با امارات و مداخله اش چنین گفت: امارات  کشوری است که اگرچه دارای منابع نفتی است اما سهم عظیمی از درآمد های اقتصادی اش بر مبنای جذب گردشگر و سرمایه گذاران خارجی تنطیم شده است و مهم ترین اصل در رسیدن به این هدف ایجاد امنیت در بخش های مختلف اعم از اجتماعی اقتصادی جانی و... که مهمترین امنیت، امنیت جانی است و با به خطر افتادن آن قطعا سرمایه گذاران و گردشگران دچار تردید خواهند شد و همین تردید برای ضربه خوردن امارات کافی است

هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان ایلام در رابطه با مذاکره برای پایان جنگ طرفین چنین اظهار کرد: اگر چه تا به حال و پیش از این هم سعودی ها احساس خطر کردند و در مذاکراتشان با ایران یمن را محور مباحث قراردادند اما تا به حال موفق به مذاکره با یمنی ها نشده اند و بعد از این همه جنایت اگر روزی به مذاکره با یمن برسند شکست بزرگی را متحمل شده اند. این موضوع هم بستگی به انزوای آن ها در جامعه بین الملل دارد چراکه آنها  اگرچه کمتر از قبل اما همچنان یمن را در محاصره و تنگنا میبینند و خود را پیروز می‌دانند و به نظر بنده آن ها به هر حال به این جنگ پایان خواهند داد چه با مذاکره و چه بی مذاکره!

مرادی در پایان یادآور شد: یمن  و کل محور مقاومت و جبهه حق ان شاء الله پیروز نبرد های خود خواهند بود اما اینکه ما چه نقشی در ای پیروزی ها خواهیم داشت تفاوت ها را رقم خواهد زد.

دانیال محمدی، دبیر هسته‌ بین الملل بسیج دانشجویی استان اصفهان

 سرمایه گذاری در امارات احساس ناامنی دارند

محمدی در ابتدا چنین گفت: مسلما عملیات سهمگین رزمندگان یمنی به مراکز اقتصادی امارات مصداق آیه‌ی «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ» بوده که موجب غافلگیری دولت امارات شده و نشانه از قدرت آفندی یمن در پاسخ به تجاوزات سعودی امارات است. این حمله بزرگ و استراتژیک که توام با آزادی سازی برخی مناطق به دست نیروها و ارتش مردیم یمن بود سرنوشت جنگ را به نفع جبهه‌ی مقاومت تغییر داده نشان دنده‌ی پیروزی نیرو های مردمی و ارتش یمن بر ائتلاف عبری عربی در آینده نزدیک هست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حملات چند روز اخیر موجب می‌شود سرمایه گذاری در تمام حوزه ها احساس ناامنی داشته باشند و به فکر خارج کردن سرمایه از این کشور بیفتند و بخواهند هرچه سریعتر سرمایه های خود را خارج کنند که خود این امر موجب زیان جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی نفت محور امارات می‌شود چون عمده‌ی سرمایه گذاران در این کشور؛ سرمایه گذاران حوزه ی انرژی هستند. همچنین این حملات موجب افت سهام های شرکت های اماراتی و ورشکستگی تعدا د زیادی از این شرکت ها خواهد شد و جذب سرمایه در این کشور  بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

دانیال محمدی در پایان خاطرنشان کرد: داشتن قدرت هایی همچون نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می‌تواند در جای خود باعث باز دارندگی و ناتوانی کشور متخاصم شود و این استعداد در یمن وجود دارد که با استفاده از ابزار و قدرت باز دارندگی مخرب و جبران ناپذیر که دارند و از طرفی نیروی زمینی آزموده در سال اخیر  ائتلاف با محوریت سعودی را پای میز مذاکره بکشاند.

 سید سجاد رازنهان، دبیر هسته‌ی بین الملل بسیج دانشجویی استان مازندران

یمن تابلوی رسوایی سازمان حقوق بشر و سازمان های بین المللی

رازنهان در ابتدا گفت:  همانطور که استحضار دارید اصلی ترین دلیل دولت‌ها و یا حاکمین کشورها در ورود و پس از آن ادامه یک جنگ؛ اعمال اراده خود بر طرف مقابل با اتکا به قدرت نظامی هست و زمانی نبرد نظامی آغاز می‌شود که طرف شروع کننده جنگ خود را از لحاظ نظامی برتر و پیروزی خود را در آن جنگ محتمل بداند تا به این وسیله بتواند اراده خود را تحمیل کند، لذا از همین رو است که در دکترین نظامی جمهوری اسلامی و به تبع آن در جبهه مردمی مقاومت اسلامی از لبنان و سوریه گرفته تا عراق و علی الخصوص امروزه در یمن، شاهد اصل راهبردی تقویت بنیان‌های دفاعی و نظامی بمنظور جلوگیری از ایجاد فکر تجاوز از سوی دشمنان هستیم که این اصل نیز دارای فلسفه‌ی قرآنی نیز می‌باشد؛ آنجا که خداوند در آیه شریفه ۶۰ از سوره مبارکه انفال به پیامبر دستور می‌فرماید" و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه ..."

وی گفت: از این‌رو جبهه مردمی انصارالله و ارتش یمن به کمک عناصر مومن جبهه مقاومت اسلامی در منطقه، با تجهیز و تقویت بنیه نظامی خود در سالیان اخیر به موشک‌های بالستیک دور برد و میان‌برد و پهپادهای نظامی، در صدد پاسخگویی به حملات متجاوزان سعودی و هم‌پیمانان آنها در منطقه برآمده که مهمترین دستاورد آن تغییر موازنه قوا در میدان نبرد خواهد بود و ادامه وضعیت بدست آمده می‌تواند جبهه متجاوزان را به عقب‌نشینی وادار و دورنمای پایان جنگ را نزدیک‌تر بنمایاند.

مرادی: ائتلاف سعودی قبل از ترک آمریکا از منطقه به جنگ پایان دهند/ محمدی: سرمایه گذاری در امارات احساس ناامنی دارند

این فعال دانشجویی ادامه داد: متجاوزان سعودی و هم‌ پیمانانش در اثر حملات وحشیانه و ضد بشری علیه مردم مظلوم یمن، به بهانه ضربه زدن به حوثی‌ها و در واقع برای فاصله انداختن بین مردم و جبهه انصارالله، از هدف قرار دادن زیرساخت‌های عمومی و مراکز دولتی پا را فراتر گذاشته و روزی نیست که خانه‌های مردم عادی را ویران و خانواده‌های بسیاری را داغدار نسازند. لذا پاسخ‌های تلافی‌جویانه جبهه مقاومت باید به حدی بازدارنده باشد تا دشمن متجاوز را از تکرار جنایاتش پشیمان سازد. ضربه پذیر بودن عربستان سعودی در حملات ترکیبی موشکی- پهپادی به صنایع پالایشگاهی نفت آرامکو در تابستان ۲۰۱۹ نشان داد که آثار و پیامدهای  سیاسی و اقتصادی حملاتی در این سطح به مواضع حساس و نقاط استراتژیک در عمق خاک امارات متحده عربی جبران ناپذیر بوده و پایه‌های اقتصاد مبتنی بر حضور شرکت‌های چندملیتی را متزلزل و کشاندن زبانه‌های شعله‌های جنگ به سواحل دبی و شارجه و ابوظبی، ادامه سرمایه‌گذاری خارجی در این مناطق را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد که کمترین اثر آن کاهش رشد اقتصادی امارات متحده عربی و دشوارتر شدن ادامه جنگ بر علیه مردم مظلوم یمن خواهد شد.

رازنهان خاطرنشان کرد: استمرار وضعیت موجود که همراه با تشدید پاسخ جبهه مقاومت مردمی یمن در حجم و گسترش آن در سطح مناطق درگیر می‌باشد، نشانه‌هایی از انشقاق و شکاف در ائتلاف هم‌پیمانان سعودی را آشکار ساخته است. زمزمه‌هایی از کنار کشیدن امارات به عنوان بزرگ‌ترین هم‌پیمان عربستان سعودی از جمع کشورهای متجاوز به دلایلی که در بخش قبل ذکر شد، شنیده می‌شود که تقویت این امر؛ فشار بر عربستان سعودی برای پایان بخشیدن به جنگ را بیشتر محتمل می‌سازد.

دبیر هسته بین الملل بسیج دانشجویی استان مازندران در پایان تاکید کرد: یمن تابلوی رسوایی سازمان حقوق بشر و سازمان های بین المللی و افرادی است که ادعای دفاع از مظلومین را دارند. اگر بخواهیم پایان جنگ تجاوزگرایانه ائتلاف سعودی علیه مردم مظلوم یمن را تنها منوط به پاسخ نظامی در میدان نبرد بدانیم، زمان دسترسی به این هدف را نباید نزدیک بدانیم بلکه برای جلو انداختن موعد منظور، می‌بایست چهره تظلم و دادخواهی مردم یمن را در افکار عمومی برجسته و با ایجاد پویش‌های بین‌المللی در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی با استفاده از ظرفیت جوانان، دانشجویان، هنرمندان و فعالین حقوق بشری؛ باب جدیدی از فشار افکار عمومی بر متجاوزان باز کرده و هزینه ادامه جنگ برای آنان را بیشتر کرد تا نهایتا هرچه زودتر شاهد خاتمه جنگ خانمانسوز یمن باشیم.

گزارش از کیانوش بدنکی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جشن برداشت زعفران در ایران
آموزش تیزهوشان نهم رایگان!
معرفی صرافی آبان تتر، نگاهی بر قابلیت ها و خدمات این صرافی ارز دیجیتال
راهنمای خرید ویپ از سایت ویپ دیاکو
پاپ اسمیر چیست؟ و بهترین زمان انجام آن
فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟
امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس
بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
امام‌ جمعه این شهر در اثر سانحه تصادف درگذشت
صدایی که دستور جنایت صادر کرد!
مرگ؛ ایستگاه پایانی دو قاتل
سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
باران بهاری در راه ۱۸ استان
چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
۳ روز مانده به بازگشایی نمایشگاه کتاب/ کارگران مشغول کارند
کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
رونالدو و مسی هم تیم می‌شوند؟!
مورایس: برای آینده برنامه‌هایی دارم
پیروزی تماشایی و مهیج لیورپول مقابل تاتنهامی
لورکوزن شکست‌ناپذیرترین تیم تاریخ فوتبال اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top